امروز : شنبه, ۱۷ خرداد , ۱۴۰۴
کارکردهای بازی های بومی- محلی
فرهنگ وتمدن هرنسلی نشئت گرفته از آداب وسنن نیاکان وپیشینیان آن می باشد. پایه واساس اجتماعی، فرهنگی واعتقادی هرملتی ریشه در اعتقادات مسائل فرهنگی و اجتماعی اجداد آن سرزمین دارد. و پرداختن به سنن ورسوم گذشتگان می تواند، ریشه های فرهنگی واجتماعی اقوام وملتهای مختلف ، همراه باخلق وخو وروحیات آنان برای نسل حاضر بازگوکند. […]
فرهنگ وتمدن هرنسلی نشئت گرفته از آداب وسنن نیاکان وپیشینیان آن می باشد. پایه واساس اجتماعی، فرهنگی واعتقادی هرملتی ریشه در اعتقادات مسائل فرهنگی و اجتماعی اجداد آن سرزمین دارد. و پرداختن به سنن ورسوم گذشتگان می تواند، ریشه های فرهنگی واجتماعی اقوام وملتهای مختلف ، همراه باخلق وخو وروحیات آنان برای نسل حاضر بازگوکند. یکی از بارزترین پدیده نشئت گرفته ازاین آداب وسنن که درجوامع بشری خودنمایی می کند بازی (Game ) است.
ورزش از جمله فعالیت هایی است که برای اوقات فراغت نیز، مناسب بوده وبا کاهش خستگیهای جسمی وروانی، روح همکاری وتعاون وهمبستگی را در افراد تقویت کند، اثرات بسیار مناسب ومفید آموزشی و تربیتی دارد.
به طور یقین بازیهای بومی – محلی که طی سالیان وقرون متمادی به وسیله اجداد ونیاکان ما در این مرزوبوم به اجراگذاشته شده است، ورزش و فعالیتی محسوب گردیده وقادر هستند در صورت بسط وتوسعه در میان اقشار مختلف ، اهدافی والا را تأمین وبرآورده سازند.
بازیهای بومی – محلی به جهت انطباق با علایق ملی، ذوق وهنر مردمی ودر نهایت فرهنگ جامعه می تواند گسترش خوبی یافته و در جامعه عمومیت پیداکند.
این ورزش ها و بازیها می تواند با امکانات ساده و موجود در اجتماع وفارغ از هرمحدودیتی به ساده ترین طریق وشیوه ، قشر عظیم و وسیعی از افراد جامعه را درسنین مختلف، تحت پوشش قرار دهد.
بازی های بومی – محلی به عنوان یکی از عناصر فرهنگ ، همچنان به قوت خود باقی است وافراد درسنین مختلف وحتی جنس مختلف در طول زندگی از کودکی وخردسالی گرفته تا جوانی وبزرگسالی با این بازیها درگیرهستند. وبراساس شکل وکارکرد بازی، مناسبت بازی، جنسیت بازیکنان، ابزار و وسایل بازی تقسیم بندی میشوند.
کارکردهای بازیهای بومی – محلی :
کارکرد تربیتی: فرد در بازی با دیگران ، چگونگی ایجاد ارتباط با آنها را فرا میگیرد ودیگران را بهتر میشناسد واز خودنیز شناخت بیشتری به دست می آورد.یاد میگیرد چگونه در استفاده از وسایل بازی با دیگران سهیم شوند وازاین طریق حس تعاون و احترام به دیگران را درخود رشد میدهد.
کارکرد آموزشی: بازی به فرد کمک میکند تا دنیایی را که در آن زندگی می کند بشناسد، بفهمد، اداره کند، ومیان واقعیت وتخیل فرق بگذارد. او در هنگام بازی درباره خودش، دیگران ورابطه اش با آنها چیزی یاد میگیرد ومیزان توانایی خود را با دیگران مقایسه میکند. وبه این ترتیب یک مغهوم روشن تر و واقع گرایانه تر از خود به دست می آورد، بازی به او فرصت می دهد که تجربه کند وتوانایی های خود را به آزمایش بگذارد، بدون آنکه مجبور باشد مسئولیت کامل اعمال خود را به عهده بگیرد.
کارکرد اخلاقی: ازطریق بازی مفاهیم وارزشهای اخلاقی به وسیله افراد درک میگردند، فرد در می یابد، که اگر بخواهد دربازی یک فرد قابل قبول به حساب بیاید، باید درستکار، با حقیقت، مسلط به خود وباانصاف باشد.
کارکرد جسمانی: فعالیت هایی که افراد به عنوان بازی انجام می دهند در پرورش نیروی بدنی وحواس آنها تأثیر زیادی دارند، بازیکن می پرد، می دود، از پله بالا وپایین میرود، لی لی میکند، خم وراست میشود، نشست وبرخاست میکند، اسباب بازی را جابجا میکند، طناب بازی میکند و… . در تمام این فعالیت ها عضلات واندام های مختلف خود را به کار میگیرد و موجبات تقویت آن را فراهم میکند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.