امروز : شنبه, ۱۷ خرداد , ۱۴۰۴
یاداشت های مدرسه من

یادداشت های مدرسه من
یادداشت نخست؛ گوشی یا کتاب؟
هفته قبل اولین روزهای حضورم در سال تحصیلی جاری در کلاس های درس بود.
سئوال همیشگی معلمان در اولین دیدار با دانش آموزان معمولا اینچنین بود: تابستان خود را چگونه گذراندید؟ من نیز با کمی تغییر طی یک پرسشنامه چنین پرسیدم: در ١٠٠ روز تعطیلات تابستانی، روزانه چند ساعت وقتتان در فضای مجازی سپرده شده وچند ساعت مشغول به مطالعه کتاب غیردرسی؟
مدرسه ما در یک روستا و مقطع راهنماییست. (این روستا دارای یک باب کتابخانه عمومی مردمی بسیار غنی که همە روزە دایر و فعال است.)
پاسخها اینچنین بود:
میانگین ساعات سپری شده شبانه روز دانش آموزان در فضای مجازی(عموما بکارگیری گوشیهای تلفن همراه اندرویدی) ۴ چهار ساعت و میانگین میزان دقایق مشغولیت به کتابخوانی ١٢ دقیقه در شبانه روز بوده است.(بجز سه دانش آموز که درطول تابستان هرکدام ٢کتاب غیردرسی مطالعه کرده اند؛مابقی کل دانش آموزان در پایه های هفتم،هشتم ونهم داوطلبانه هیچ کتاب غیردرسی مطالعه ننموده اند.)
با احتمال زیاد وبنا برتجربیاتم، دیگر مدارس شهری و روستایی ودر مقاطع دیگر نیز اگر چنین پرسشنامه ای در اختیارشان قرار دهیم پاسخها بسیار شبیه و شاید همسان با این مدرسه مورد پژوهش من باشد.
و این یادداشت صرفا اعلام یک زنگ خطر و هشداری جدی به جامعه،خانواده ها، نهاد آموزش وپرورش،مدیران و معلمان و … میباشد که ما با چنین نسلی روبه رو هستیم.
*معلم مدارس راهنمایی پاوە
٨مهرماه ١۴٠٢
این مطلب بدون برچسب می باشد.
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.